Yogyaaaa - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van merle kemerink - WaarBenJij.nu Yogyaaaa - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van merle kemerink - WaarBenJij.nu

Yogyaaaa

Blijf op de hoogte en volg merle

28 Oktober 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Vrijdag 17 oktober.
De avond ervoor heeeel optijd naar bed en er vroeg uit. Donderdagnacht ging mijn wekkertje al om half 3. We werden om half 4 door de taxi opgehaald en naar het vliegveld gebracht. Yogyakarta stond op het programma! Eenmaal ingecheckt het vliegtuig in. Het was ongeveer een uurtje vliegen, dat scheelde nog weer. Met een stuiterlanding waren we er dan. Taxi gezocht en op naar ons hotelletje. Rond 10 uur ’s ochtends waren we in ons hotel, nu maar eens proberen te slapen want we zouden vrijdag nacht Mount Merapi beklimmen! Helaas kon ik echt niet in slaap komen, ongeveer een half uurtje licht geslapen. We zijn toen maar gaan middag eten, heerlijk broodje gezond, smaakte echt super. Na het eten ben ik mijn backpack maar eens in gaan pakken, chill gaan douchen en nog even rusten. Voordat we werden opgehaald door onze driver gingen we nog even wat eten bij een restaurantje waar ze een aantal Nederlandse gerechtjes hadden, zoals Frikandel, patatje oorlog, patatje speciaal etc. Dat smaakte ontzettend goed.
Om 10uur vrijdag avond werden we dan door onze driver opgehaald. We reden door de bergen langs allerlei slinger weggetjes. We werden afgezet bij een huis onder aan de berg waar we konden zitten en wachten voordat we mochten vertrekken. Om 1.00 uur was het dan zover. Backpack op de rug, lamp op de kop en warme kleren gereed. Met de gidsen voorop gingen we die berg maar eens op. Op het begin was het nog niet zo zwaar, het was gewoon een bult oplopen. Maar hoe hoger je kwam hoe zwaarder en moeilijker het werd. Je moest door los zand, verraderlijke stenen die toch nog los zaten, boomstronken en gaten. Het werd klimmen en klauteren, vallen en opstaan. We liepen bij de voorste groep, bij deze groep liepen ook twee Franzen die dit soort dingen vaker deden, een van de twee was een man, raar maar waar heeft hij de hele weg de berg op met blote voeten gelopen! Ongelofelijk pijnlijk lijkt mij.
Hoe hoger we kwamen hoe kouder het ook werd. Het laatste stuk moesten we echt klimmen, het was erg stijl en best lastig om met half bevroren handjes jezelf omhoog te hijsen. Maar uiteindelijk na het vele klim werk van bijna 4 uur waren we dan eindelijk helemaal boven. Het was nog steeds donker, dus we hadden ons doel bereikt om er voor zonsopkomst te zijn! Ademen benemend om te zien hoe de zon opkwam. De lucht was ontzettend mooi gekleurd. Genieten was het wel, maar ook ontzettend koud! Op een gegeven moment ben ik maar achter een rotswand gaan zitten om zo een beetje uit de ijzige koude wint te blijven. Op een gegeven moment kwam er een gids naast mij zitten met een heerlijke warme deken. Nadat we een beetje opgewarmd waren konden we de terug reis naar beneden weer beginnen. Waar ik niet meer zo heel veel zin in had. Sommige stukken waren echt verschrikkelijk. Je gleed erg vaak uit en je moest je overal goed aan vast houden. Erg vermoeiend en het begon ook pijnlijk aan je knieën te worden.
Rond 8 uur zaterdag ochtend stonden we weer bij het huisje onder aan de bult. We kregen pannenkoeken te eten, lekkerrr. Rond 10uur gingen we weer met onze driver terug naar het hotel. In de auto viel ik ook direct in slaap terwijl er nog keihard hardstyle door mijn oren galmde via mijn oordopjes, dit was ook niet zo gek na meer dan 30 uur zonder slaap. Bij het hotel hebben we ook weer de hele middag geslapen, ’s avonds even snel avond eten en dan weer vroeg naar bed.

Zondag 19 oktober
Om half 9 werden we weer opgehaald. Vandaag stond cave tuben en naar een privéstrand op de planning. Onderweg kwamen we een busje tegen waarbij de inlaadbak volledig vol stond met mensen, was een heel grappig gezicht, het leek net alsof ze vervoerd werden als een kudde dieren.
Zwemkleertjes, reddingsvestje aan en zwemband op de rug liepen we naar het riviertje heen. In een grote slinger met elkaars banden vast houden dreven we door het water in een grot, de grot zat vol met vleermuizen. Nadat we hier uit kwamen liepen we naar het busje, we moesten in de laadklep gaan staan en zo werden we naar het volgende riviertje gebracht. Bij deze rivier mocht je van de rotswand afspringen. Dit hebben de jongens een aantal keer gedaan met hun go-pro camera. Alleen na de laatste keer verliep het iets anders dan verwacht. De go-pro camera was van de stok afgeknapt en naar de bodem van de rivier gezonken. Gelukkig was hij uiteindelijk wel weer terug gevonden door een local-jongen die ontzettend goed kon duiken en lang onder wat kon blijven. Nadat we het cave tuben wel gezien hadden zijn we richting het strand gegaan. We kwamen aan bij een privé-strand. Het was er ontzettend rustig dus hebben daar heerlijk kunnen genieten tot dat het donker begon te worden.

Maandag 20 oktober
Op tijd uit bed, kwart voor 4 zouden we vertrekken. Op de een of andere manier zijn Kim en ik na het horen van de wekker weer door gaan slapen en hadden we ons bijna verslapen, om half 4 werd er namelijk hard op onze kamerdeur gebonsd terwijl we nog sliepen. Snel dus omkleden en spulletjes pakken. We zouden namelijk de zonsopkomst vanaf uit een uitkijkpunt gaan kijken. En te laat komen was geen punt, want de zon wacht natuurlijk niet op ons.
Gelukkig waren we nog wel op tijd. Vanuit het uitkijkpunt kon je als je goed keek de Borobudur zien. Helaas was het die ochtend aardig mistig dus was het uitzicht niet zo heel erg mooi. Na het maken van een paar kiekjes van de zonsopkomst gingen we weer verder. Nu naar de Borobudur zelf. De Borobudur is een Boeddhistisch heiligdom en is gebouwd in de periode 750 – 850. In 1814 is de Borobudur herontdekt, al die tijd heeft het verscholen gelegen in as en begroeiing. Om naar boven te komen mocht je eerst een lange trap oplopen. Bovenop had je een heel mooi uitzicht. De tempel zelf was echt fascinerend.

Prambanan stond als volgende op het programma. Prambanan is het grootste hindoe-Javaanse tempelcomplex in Indonesië. De tempels zijn ongeveer 850 na Christus gebouwd. Het plateau van het midden complex werd pas vanaf 1893 weer uitgegraven. Vanaf 1918 zijn ze al bezig met de reconstructie van de tempel, hiermee zijn ze nog steeds aan de gang. Toen wij er waren was ook een deel met zeil afgezet waarachter je de geluiden van gereedschap kon horen. De renovatie neemt veel tijd in beslag omdat het bijna onmogelijk is om de originele stenen terug te vinden, “een tempel wordt pas herbouwd als 75% van het originele steenwerk beschikbaar is.”
Ook dit was ontzettend gaaf om te zien. De warmte werd op een gegeven moment bijna ondragelijk dus zijn we na een tijdje ervandoor gegaan. Even wat gegeten in een restaurantje langs de weg richting het vliegveld. En daarna weer door naar het vliegveld. Wachten tot ons vliegtuig vertrekt. Met ongeveer een uur vertraging zaten we dan weer in de lucht. Toen ik rechts door het vliegtuig raampje keek zag ik zeer in de verte bliksemflitsen, wat wel iets gaafs had. Met een beetje geslinger stonden we dan uiteindelijk weer op de grond. Terug naar Binus en op naar bed, terug denkend aan een heerlijk, maar voornamelijk ook een druk en slopend weekend.

Donderdag 23 oktober
Een weekend in Jakarta. Dat betekend dan natuurlijk ook lekker uitgaan. Vanavond weer eens naar club X2. Het was er best rustig, maar wel ontzettend gezellig. Natuurlijk moesten we weer pumps aan, die halverwege de avond toch maar weer uitgingen. Nachtmerrie voor je voetjes. Na X2 hadden we aardig wat honger gekregen. Dus hebben toen maar een taxi gepakt richting de mac Donalds. Met de taxi door de mac drive, wat een service
Zaterdag gingen we weer met een hele groep naar de volgende club. Ik weet de naam zo niet meer, maar het was er erg leuk. Goeie muziek en het was er lekker druk.
De zondag erna gingen we naar een Fashion festival. We hadden kaarten gekregen van een leraar van onze school. Eerst een beetje rondkijken en daarna een modeshow bij wonen. Was erg leuk om te zien. Was een stuk groter dan de mens fashion week die we een aantal weken geleden hadden bezocht.
Nu maar gaan uitkijken naar het volgende weekend. Sumatra is dan onze bestemming. Ben heel benieuwd hoe het daar zal zijn. Ik weet zeker dat het ontzettend leuk wordt ☺

• 28 Oktober 2014 - 07:51

Marloes:

Weer erg leuk om te lezen! Super! Have fun! :)

• 28 Oktober 2014 - 09:08

Els:

Genieten!!!!

• 28 Oktober 2014 - 09:58

Marian:

Merle wat een ontzettend mooi verhaal,top

• 31 Oktober 2014 - 22:44

Martin:

Om jaloers van te worden, benieuwd naar het reisverslag over Sumatra

• 18 November 2014 - 14:32

Maaike:

Ha Merle,

Ontzettend gaaf zeg!
    Leuk om het zo allemaal te lezen, aangezien ik geen feb heb;-)
    Veel plezier nog

Groetjes Maaike