Thousand Islands! - Reisverslag uit Pulau Tidung Kecil, Indonesië van merle kemerink - WaarBenJij.nu Thousand Islands! - Reisverslag uit Pulau Tidung Kecil, Indonesië van merle kemerink - WaarBenJij.nu

Thousand Islands!

Blijf op de hoogte en volg merle

08 Oktober 2014 | Indonesië, Pulau Tidung Kecil

Natuurlijk vertel ik ontzettend veel over de reisjes die we maken en nog gaan maken, maar natuurlijk ben ik ook echt serieus bezig voor mijn studie hier. Alleen hierover zou er niet veel te lezen zijn, omdat ik het nogal saai vind om daar dingen over te gaan vertellen:p
Alleen de dinsdag en de woensdag weer naar school. Dat betekent dus binnen no time alweer weekend! Dit weekend staat The Thousand Islands op de planning. Iets waar ik al dagen naar uit zit te kijken. Vrijdag ochtend om 5uur ging het dan eindelijk gebeuren. We werden met de bus naar de haven gebracht. De haven stonk echt geweldig naar rotte vis en ander afval. Onbegrijpelijk hoe daar mensen in kleine krotjes konden wonen tussen die verschrikkelijke stank. Ze woonden daar gewoon tussen een halve vuilnisbult. Met een doek over onze neus en mond banjerden we door de kleine stinkende straatjes heen richting onze boot. Bij de boot aangekomen zagen we al dat het een zeer leuke rit ging werden. De boot had een boven en onder verdieping waar je niet kon staan en er zaten ook geen stoelen in. Het was er aardig druk dus met een beetje proppen en schuiven hadden we een plekje gevonden waar we konden liggen op de harde houten vloer.
Na lange tijd wachten konden we dan eindelijk vertrekken, in de hoop dat we heel aankwamen. De boot schommelde af en toe extreem heen en weer door de golven op zee. Na zo’n 3 tot 4 uur varen waren we dan eindelijk aangekomen op onze bestemming. Hier werden we met warmte begroet door de lokale bewoners van een klein dorpje waar we verbleven. Er stonden ook aardig wat geiten aan straat. Deze waren bedoeld voor het offerfeest werd ons verteld. Ze zouden die zondag dus allemaal geslacht worden. Ook en Jakarta zagen we de dagen ervoor ook al ontzettend veel geiten aan straat staan, die mensen konden kopen voor het offerfeest.
We waren met 60 leerlingen naar dit eiland en werden verdeeld in 5 huizen. Toen we aankwamen in ons huisje stond het eten al voor ons klaar, dat was gemaakt door een aantal vrouwen uit het dorp. Het huisje kon je geen resort noemen. We hadden 4 slaapkamers waarin een aantal matrassen op de grond waren neergelegd. Verder een klein woonkamertje met 2 banken. De badkamer had een wc en de douche was wel het toppunt. Een putdekseltje in de badkamervloer en een klein emmertje waarmee je water over je heen kon scheppen.
Nadat we alle spullen hadden weg gelegd kregen we een tour. We gingen verdeeld over 3 boten een aantal eilandjes af. Het was een geweldig zicht. Mooie blauwe lucht, helder blauwe zee en heerlijke witte stranden. Lekker bruin bakken dus. Op een van de eilanden kon je kokosnoot kopen. Je kon er uitgaan drinken en wanneer je hem leeg had hakten ze hem doormidden zodat je de kokos eruit kon eten. Het was best lekker, maar smaakte toch heel anders dan ik verwacht had. Die zelfde avond gingen we met een grote groep bij elkaar zitten, een beetje drinken en een paar drankspelletjes gedaan. Het was ontzettend grappig.

Zaterdag 4 oktober
Wanneer we wakker werden stond ons ontbijt alweer voor ons klaar. Weer gemaakt door de aardige vrouwen uit het dorp. En natuurlijk onder andere weer eens rijst. Doe eens gek.. Na het ontbijt gingen we de boot weer op. Het was tijd om te gaan snorkelen. We zijn op twee plekken wezen snorkelen, daar waar een groot rif lag. Het was geweldig om tussen allerlei gekleurde vissen te zwemmen en het koraal. Grote zeesterren zag je op de bodem. Een van de gidsen die met ons mee was, gooide een beetje rijst in het water, ontzettend veel visjes kwamen er direct op af. Dat was een heel grappig gezicht wanneer je er tussen in zat. Na het snorkelen zijn we gaan chillen op een van de zovele eilandjes. ’s Avonds weer gezellig ‘spelletjes’ gaan doen, afscheid genomen van de geitjes die nog (voor korte duur) aan straat stonden en de volgende dag helaas alweer richting Jakarta.
Het was vandaag offerfeest. Wanneer we naar onze boot liepen zag je vrouwen in het dorp op een plein zitten midden op een zeil stukjes vlees hakken. Dit was van de geiten die ze geslacht hadden. Het stonk ontzettend naar rauw vlees. Het leek mij niet bepaald gezond, want ze zaten dat gewoon te doen midden onder de felle zon op een hete dag. Niet kijken en maar snel doorlopen. Gelukkig heb ik geen geit of ander beest geslacht zien worden. Zou ik namelijk niet zo goed kunnen hebben. De boot was zo ongeveer 1,5 uur te laat, wat hier blijkbaar heel gewoon is, want bijna alles en iedereen komt hier te laat. Vlak voordat de boot eindelijk aankwam zagen we nog een dolfijn boven het water komen, heel gaaf om te zien. Toen de boot er was gingen we dit keer buiten voor op het dek zitten, genieten van de zon en van het uitzicht. Gelukkig was de zee dit keer een stuk rustiger ☺