het eerste weekje - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van merle kemerink - WaarBenJij.nu het eerste weekje - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van merle kemerink - WaarBenJij.nu

het eerste weekje

Blijf op de hoogte en volg merle

24 September 2014 | Indonesië, Bandung

Dinsdag 16 september
Nadat we het pasje die ochtend hadden aangevraagd en opgehaald zaten we alweer aan de rijst.. Dat was iets waar ik echt heel erg aan zou moeten wennen. Eenmaal terug op de campus hebben we onze bikini gepakt en zijn we lekker gaan zwemmen en heerlijk zonnen.
Die zelfde avond gingen we naar Central Park, een grote shopping mall waar je er ontzettend veel van hebt in Jakarta. Central Park is echt ontzettend groot met allerlei winkels zoals: Zara, Mango, Gucci, Starbucks, Berschka etc. Er zijn daar ook ontzettend veel barretjes en allerlei restaurantjes te vinden. We keken onze ogen uit.
Op de bovenste verdieping zijn we toen wat gaan eten. Ik had een steak wat best wel aan de vettige kant was, een min puntje, maar wel met heerlijke patatjes<3. Na het eten zijn we naar een bar gegaan. Daar zaten we met zo ongeveer 15 mensen uit allemaal verschillende landen. We hebben daar een paar lekkere biertjes gedronken en naar een live bandje geluisterd dat daar speelde.

Woensdag 17 september
Heeeeeerlijk uitgeslapen tot een uur of 12. We gingen weer streetfood eten. We kregen rijst met een soort pindasaus gemixt met groenten en het andere dat we te eten kregen was een soort fruitsalade met een pittige saus erbij, de naam van dit gerecht was Roedjak. En jaa het was aardig pittig voor mij.
Tegen de avond gingen we weer met een hele groep naar Central Park om te eten. Yva, Kim, Liselotte en ik kozen ervoor om bij een leuk Italiaans restaurantje te gaan eten waar je natuurlijk onder andere pizza kon krijgen. Ik wou namelijk graag pizza eten want was al een beetje klaar met al die rijst.
Na het eten kwamen we weer met de hele groep bij elkaar en kwam William (onze buddy) met het idee om naar een karoake bar te gaan. Bij die bar aangekomen werden we naar een priveruimte gebracht waar je dan karaoke kon gaan zingen. Het was wel grappig om een keer zoiets te doen, heel anders dan in nederland, je staat namelijk niet midden in een kroeg te zingen zoals wij dat wel eens doen, maar je moest echt een privékamer huren voor jou groep alleen. De microfoon hield ik maar op afstond, want ik haat zingen :p. Verder was het wel ontzettend gezellig, lekker wat gedronken en ontzettend gelachen.

Donderdag 18 september
Vandaag hadden we een oriëntatie programma over de campus, met alle uitleg hoe alles hier in zijn werking gaat. Ook hebben we onze wifi code gekregen voor op onze kamer, die niet al te goed werkt… Maar skypen werkt gelukkig wel, dat kan ik nu gewoon in mijn kamer doen en niet beneden midden in de lobby tussen alle mensen.
Rond een uurtje of vijf zijn we met de taxi richting Kota Tua gegaan, het oude centrum van Jakarta. Liselotte ging hier naar haar ‘schoonzus’ toe, die daar op vakantie was. Kim, Yva en ik zijn daar toen gaan rondkijken. Er was een klein marktje met allerlei spulletjes en er waren ontzettend veel mensen. We werden ontzettend aangestaard door al die lokale bevolking hier, er kwamen zelfs mensen naar ons toe die graag met ons op de foto wouden. Dit alleen omdat wij blank en anders waren dan hun. Dit was echt ontzettend wennen.
Terug op de campus hebben wij ons schoolrooster geregeld, je kon dat via internet doen, vakken kiezen en het zelf inplannen. Wij hebben het nu voor elkaar gekregen om alleen dinsdags en woensdag naar school te moeten ☺. De school begint hier super vroeg. De eerste les start om 7.30, dat betekent dat we al om 6.30 in de bus moeten zitten!

Vrijdag 19 september
Vandaag hadden we een oriëntatie dag op onze school. Iedereen moest zich gaan voorstellen, waar je vandaan kwam en wat voor een opleiding je deed. Daarna moesten alle studenten van dezelfde nationaliteit een presentatie geven over je eigen land. Zoals in Nederland hebben wij dan kaas, tulpen, molens, etc. De mensen uit Thailand, Indonesië en Korea waren echt over actief. Ze begonnen bij van alles keihard te lachen en te schreeuwen, terwijl het echt helemaal nergens over ging. Soms wel hilarisch om daar dan weer tussen te zitten.

Zaterdag. 20 september
We kwamen met het idee om naar Bandung te gaan. We waren maandag ook nog vrij van school dus zouden dan mooi twee dagen daar naar toe kunnen gaan. Met behulp van twee iBuddies (vincent en kevin) hebben we bustickets gehaald en een hotel geboekt. Vincent kende een man die in Bandung woonde die ons graag zou rond willen leiden. Met een aantal telefoontjes was dit allemaal geregeld.

Zondag 21 september
Lekker vroeg uit bed, want om half 9 moesten we in de bus zitten richting Bandung. De bus reis zou zo ongeveer 3 uur duren. Een retourtje koste ongeveer maar 8 euro. In Bandung stond onze chauffeur voor de komende twee dagen ons op te wachten. Met hem zijn we eerst wat gaan eten en daarna richting Tangkuban Perahu gegaan. Tijdens de rit kwamen we door grote gebieden met allemaal theeplantages en rijstplantages. Ook kwamen we dorpjes tegen, waar je ook heel veel schattige schoolkindjes in uniformpjes zag.
Na een lange rit kwamen we aan bij Tangkuban Perahu, dit is een krater van een nog steeds actieve vulkaan. Deze vulkaan lag op zo’n twee kilometer hoogte, het was daar dus wel iets kouder dan in het dal. Voor ons een zeer aangename temperatuur, maar de meeste locale mensen liepen daar zelfs al met handschoenen en mutsen, terwijl het voor ons gevoel nog wel aardig warm was. Verder stonk het er ontzettend naar zwavel en wouden er weer natuurlijk een paar Indo’s met ons op de foto. Na een aantal foto’s te hebben gemaakt van de mooie omgeving konden we weer verder. Op naar de hotsprings. Aangekomen bij de hotsprings zagen we dat zo ongeveer alle vrouwen met kleren en al het water ingingen… Wij vonden het een beetje raar om met kleren en al in het water gegaan dus wij hadden gewoon onze bikini aangetrokken. Wanneer we het water ingingen werden we van alle kanten aangestaard en begonnen ze sneaky foto’s te maken. Dit was wel echt even heel apart, ik voelde me bijna een celebrity hahaha. Om de paar minuten kwamen er weer mensen aan die graag even met ons op de foto wouden.
Na de hotsprings zijn we heerlijk gaan eten. Een lekker stuk ‘normale’ kip met patatjes en als afsluiter een heerlijk toetje. Het was een vermoeiende dag, we werden naar ons hotel gebracht en ik viel al meteen als een blok in slaap in een heerlijk bed.

maandag 22 september.
Goed geslapen en daarna aan een goed ontbijt in het hotel, met gebakken eitjes en geroosterd brood. Na het ontbijt werden we opgehaald door onze driver. Vandaag stond Kawah putih op de planning, een vulkanische krater. Het was een ontzettend mooi gebied. de krater was gevuld met water in een bijzondere blauwe kleur.
Na de kawa putih vervolgende we onze weg naar een heel groot meer. Bij dat meer stonden een aantal kraampjes. Er waren maar een klein aantal mensen en op dat moment geen enkele tourist. Dit gebied ligt namelijk nogal afgelegen, waardoor er niet veel touristen komen. Maar het was een ontzettend mooi enrustig gebied. Er was een heerlijke stilte, dat is genieten wanneer je dagen achter elkaar in een grote drukke stad zit vol kabaal en verkeer chaos.
We konden niet al te lang blijven want we zouden die zelfde avond weer terug gaan naar Jakarta, en het was nog wel een stukje terug rijden naar Bandung. Terug in Bandung zijn we bij een restaurantje gaan eten met een heel mooi uitzicht op een grote tuin. We kregen rijst en kip voorgeschoteld. De kip heb ik niet opgegeten want hij zag er verschrikkelijk uit. hahah, daar kan ik nogal een aansteller in zijn. Het was meer bot dan vlees :P. Na gegeten te hebben gingen we terug naar onze bus opstap plaats. Met veel gassen, remmen en slingeren zijn we uiteindelijk gelukkig nog weer heel in Jakarta beland.

• 08 Oktober 2014 - 18:34

Lianne:

Leuk murl !! Ik ga je verslagen in de gaten houden :)

• 08 Oktober 2014 - 23:59

Els :

Hoi Merle,
    voor jou is het handig om op deze manier over je belevenissen te vertellen en voor ons is het leuk om jou te kunnen volgen.
    Volgens mij heb je het super naar je zin. Gr. Els

• 09 Oktober 2014 - 17:08

Merle:

haha. ja verhalen zijn af en toe wel beetje afgeraffeld. Maar zou mijn best doen!
    Ja het is op deze manier inderdaad wel makkelijk en heb het hier reuze naar mijn zin!

• 09 Oktober 2014 - 17:08

Merle: